Obchodní plán a jak ho vytvořit

07.06.2022

Obchodování vyžaduje přípravu a příprava vyžaduje plán. V běžném životě jsme naučení respektovat určitá pravidla, tak proč to nedělat také na trzích? V tomto článku se dozvíte k čemu je obchodní plán dobrý, jak vám může pomoci v ziskovosti a jak jej vytvořit.

Co je to obchodní plán?

Tento dokument představuje vámi určená pravidla, na základě kterých činíte svá rozhodnutí na trhu. Jednoduše řečeno se jedná o seznam úkolů, které musí trh splňovat, abyste se jej účastnili. Důležité je zmínit, že trading plán je potřeba si sepsat, nikoliv jej mít pouze "řečený" v hlavě. Jak se říká, co je psáno, to je taky dáno. Jakmile budete mít svá pravidla sepsaná, je mnohem jednodušší se podle nich řídit a aplikovat je na trzích, než si vzpomínat podle čeho to vlastně chcete obchodovat. Díky obchodního plánu se u vás eliminují ukvapená rozhodnutí, která většinou končí ztrátově.

Tvorba vlastního plánu

Pro vytvoření obchodního plánu již musíte mít na trzích nějaké zkušenosti a hlavně dobré znalosti technické analýzy grafu, abyste vycházeli z ověřených metod. Nejlepší je naučit se všechny možné metody obchodování a poté si vybrat ty, které se vám nejvíce osvědčily. Každému obchodníkovi může vyhovovat jiná strategie. Někdo se bude chtít zaměřovat na důležité psychologické levely a bude zohledňovat jejich vážnost a selhání na trzích, jiný trader zase bude preferovat trendové linie. Vy si musíte zvolit to, co se vám nejvíce líbí a hlavně co se vám již osvědčilo. Pokud jste vždy vstupovali na základě odrazů od supportů a rezistencí a máte mizivou úspěšnost, není se čemu divit a tuto metodu můžete rovnou vyřadit. Podstatou je tedy eliminovat věci, které vám nesedí a praktikovat ty, které naopak ano.

Jakmile si definujete své silné a slabé stránky v obchodování, můžete se pustit do postupného sestavování plánu.

Co by měl plán obsahovat?

- Strategii a instrumenty, které budete obchodovat
- Obchodní hodiny a časové rámce (od kdy do kdy budete obchodovat a jaké intervaly)
- Nástroje, které budete využívat při analýze grafu
- Vaše vstupní a výstupní signály (včetně risk a money menegmentu)
- Jiné faktory obchodování (makroekonomická data, zasedání centrálních bank, ...)
- Důležité dodatky (např. kdy nevstupovat do trhu, čemu se vyhýbat, ...)

Závěr

Tvorba obchodního plánu nemusí být vůbec jednoduchý proces. Prakticky je nemožné abyste hned napoprvé našli svůj "svatý grál", který vám usnadní obchodování. I my vystřídali několik plánů, než jsme si našli ten svůj, kterého se každý den držíme a již dlouhou dobu nám pomáhá dosahovat konzistentních zisků. Samozřejmě je potřeba myslet na to, že i ta nejlepší strategie má občas špatné období, proto se nezvdávejte hned po prvním měsíci. Vytvořit si plán je jedna věc, ale mít disciplínu se těchto pravidel skutečně držet, to už je věc druhá, u které bohužel většina obchodníků selhává.

Pokud byste měli zájem, kontaktujte nás do zpráv na instagramu a my vám zašleme vzor obchodního plánu, který slouží jako předloha a inspirace pro tvoření.